STEM un pilsoniskās līdzdalības nodarbības skolēniem Dabas un tehnoloģiju parkā "URDA"

Publicēts:

No 2025. gada 1. septembra Dabas un tehnoloģiju parks "URDA" aicina skolēnus piedalīties STEM un pilsoniskās līdzdalības nodarbībās, kur mācību viela tiek apgūta nevis klasē, bet reālajā vidē – pētot, eksperimentējot un darbojoties pašiem. Projekta galvenais mērķis ir veicināt skolēnu interesi un izpratni par STEM (zinātne, tehnoloģijas, inženierija, matemātika) un pilsonisko līdzdalību. Aktivitātes mudina bērnus domāt kā pētniekiem, savukārt pilsoniskā līdzdalība skolēnos veido izpratni par līdzatbildību sabiedrībā un vidē.

Ko nozīmē iekļaušana STEM projektā?

Dalība projektā nozīmē, ka grupām, kas dodas uz konkrētajām URDA nodarbībām, tiek nodrošināts līdzfinansējums transporta izdevumu segšanai. Šī iespēja ir pieejama gan pilsētu, gan reģionu izglītības iestādēm, tādējādi samazinot finansiālo slogu nodarbību apmeklējumam. Izglītības iestādei tikai jākoordinē grupu pieteikšana projekta ietvaros — visas finansiālās saistības tiek slēgtas starp izglītības iestādi un Valsts izglītības attīstības aģentūru (VIAA).
Svarīgi uzsvērt, ka transporta izdevumus sedz projekts, nevis SIA “ZAAO”.

URDA nodarbības, uz kurām attiecās STEM līdzfinansējums:

  • Vannas istabas briesmonīši (nodarbība, kas iekļauta pirmsskolas vecuma bērnu mācību programmā "Skudras Urdas gudrā māja"). Nodarbības tēma ir ūdens piesārņojums un resursu taupīšana. Dalībnieki dodas izpētes brauciens pa AEC "Daibe" un veic praktisko darbu laboratorijā - tiek izgatavotas vannas bumbas.
  • URDA Lab 1.–3. klasei (1.-3.klašu izglītojamie). Nodarbības tēma ir atkritumu šķirošana un resursu otrreizēja izmantošana. Dalībnieki dodas izpētes braucienā pa AEC "Daibe" un veic praktiskos darbus laboratorijā – pēta atkritumu materiālu īpašības, veic eksperimentu ar BIO atkritumiem, novēro biogāzes veidošanos un darbojās ar robotbitēm.
  • URDA Lab 4.–6. klasei (4.-6.klašu izglītojamie). Nodarbības tēma ir aprites ekonomika un ūdens attīrīšana. Dalībnieki dodas izpētes braucienā pa AEC "Daibe", iepazīst poligona infiltrāta apsaimniekošanas procesus un virtuālajā realitātē aplūko poligona darbību. Laboratorijā skolēni veic papīra pārstrādes eksperimentu, būvē filtrācijas sistēmu, mēra ūdens skābumu ar pH indikatoriem un novēro ūdens attīrīšanas procesu.
  • URDA Lab 7.–9. klasei (7.-9.klašu izglītojamie). Nodarbības tēma ir klimata pārmaiņas, siltumnīcefekts un mikroplastmasa. Dalībnieki dodas izpētes braucienā pa AEC "Daibe", klātienē iepazīst poligona procesus un izmantojot virtuālās realitātes brilles, apskata iekārtas un ēkas. Laboratorijā skolēni modelē siltumnīcefekta procesu, veic eksperimentu par “skābo lietu”, pēta mikroplastmasas klātbūtni sadzīves produktos, kā arī praktiski šķiro atkritumus. Nodarbība noslēdzas ar diskusiju un ideju kartes veidošanu par to, kā mazināt CO₂ emisijas un mikroplastmasas piesārņojumu skolā, mājās un valstī.

Izglītojamie katrā vecuma grupā praktiski eksperimentē, sadarbojas komandās un iegūst zināšanas, kas sasaistās ar viņu mācību saturu un nākotnes karjeras iespējām.

Norises apmeklējumu Valsts izglītības attīstības aģentūras īstenotā projekta Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” sadarbības partneru izglītības iestādēm finansē Eiropas Sociālais fonds Plus un Latvijas valsts.

Plašāka informācija par projektu pieejama projekta tīmekļvietnē.
Kalendāru ar visām pieejamajām URDA nodarbībām un to pieteikšanas informāciju var atrast www.urda.lv.